pædagogisk-læreplaner

Pædagogisk læreplaner

KIRSEBÆRHAVENS PÆDAGOGISKE LÆREPLANER 2025


Pædagogiske læreplaner er indført for at understøtte dagtilbudslovens formålsbestemmelse samt
at øge fokus på dagtilbuddets kvalitetsudvikling, dokumentation og læring. De pædagogiske
læreplaner skal sikre, at dagtilbud arbejder med læring, rum for leg og udvikling af det individuelle
barn på en systematisk, synlig og kvalificeret måde, og at der er fokus på barnets potentialer og
kompetencer, så barnet rustes til at begå sig videre i livet.
I Kirsebærhaven ser vi pædagogiske læreplaner som en del af vores daglige pædagogiske praksis,
et redskab, som vi gerne vil bruge for at reflektere over vores pædagogiske mål og måden at nå
dem på. Vores hensigt er, at børnenes tid i Kirsebærhaven skal være med til give dem en god start
på livet og give dem et godt grundlag at bygge videre på i fremtiden.
I Kirsebærhaven vægter vi, at aktiviteterne bliver planlagt ud fra et børneperspektiv, så barnet har
medindflydelse i dagligdagen og har mangfoldige muligheder for leg, læring og udvikling, i et
naturvenligt miljø, der skal understøtte, at barnet arbejder med bæredygtighed og samspillet
mellem menneske, samfund og natur, hvor der er en vekselvirkning mellem voksenstyret
aktiviteter og børnenes egne initiativer. I Kirsebærhaven er vi ligeledes opmærksomme på børns
behov og hvilke kompetencer de har brug for at lære.

BARNETS ALSIDIGE PERSONLIGE UDVIKLING

 

Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Sættes i fokus og anerkendes af både børn og voksne.
• Kan udtrykke følelser og meninger.
• Har mulighed for at udvikle stærke som svage sider.
• Er aktive og handlekraftige.
• Kan håndtere både ris og ros.
• Kan og tør deltage i de forskellige aktiviteter.
• Gør sig erfaringer med forskellige sociale positioner for eksempel gennem fri leg.

 

Kirsebærhavens læringsmiljø:
• At rum og de voksne er kendte og forudsigelige.
• At der er faste og tilbagevendende rutiner.
• At der er et varieret tilbud af aktiviteter ift. barnets alder og udvikling.
• At der er mulighed for fordybelse.
• At der er mulighed for at lege mens man bliver passet på af nære tillidsgivende voksne.
• At man kan lege frit med mulighed for at udfolde sin egen fantasi i legen. Børnene leger for at
lege, uden mål.

 

De voksne i Kirsebærhaven:
• Er positive, observerende, anerkendende og tilgængelige.
• Er omsorgsfulde, grænsesættende, igangsættende.
• Støtter barnet i at sætte ord på følelser, både egne og andres.
• Støtter barnet i at være i centrum når det fx fortæller om egne oplevelser.
• Støtter barnet i at sige til og fra.
• Styrker børnenes selvværd ved at vise interesse for hvad børnene er optaget af.


Succeskriterier: Målet er nået når…
• Vi har velfungerende, glade, aktive, virkelystne børn, der trives med de udfordringer de
eventuelt måtte have.
• Børnene afprøver og udfordrer egne grænser.
• Børnene har mod på at prøve og ikke er bange for at fejle.
• Børnene mærker glæde ved en nærværende interesseret voksen.
• Børnene rummer modgang.
• Børnene funger godt sammen med andre.
• Børnene kan håndtere at have forskellige positioner i en leg.

SOCIAL UDVIKLING


Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Har gode venner og udvikler gode og sunde (venskabs) egenskaber.
• Får forståelse for gruppens forskelligheder og behov.
• Føler at de er en del af fællesskabet.
• Udviser lyst til at gøre ting sammen med andre. (medindflydelse/medbestemmelse)
• Respekteres af andre.
• Respekterer andres behov og ønsker.
• Lærer at vente på ”tur”.
• Mærker at det er ok at trække sig fra fællesskabet i kortere perioder ved behov.


Kirsebærhavens læringsmiljø:
• At der holdes samling.
• At der er en god stemning.
• At børnene holder hinanden i hånden når vi er på tur.
• At børnene får rum for leg.
• At børnene har mulighed for at tegne, klippe og klistre uden at der nødvendigvis kommer et
produkt ud af det.


De voksne i Kirsebærhaven:
• Skaber gode muligheder for børnenes leg ved eventuelt at dele børnene op i mindre grupper.
• Ser at det at være barn er en værdi i sig selv.
• Sørger for en behagelig omgangstone.
• Opfordrer børnene til at lytte til og tale med hinanden.
• Lader børnene samarbejde om at løse opgaver.
• Skaber situationer, hvor børnene føler fællesskab og glædes over at være sammen.
• Hjælper børnene til at forstå andres behov og ønsker.
• Opmuntrer børnene til at vise omsorg og hensyn.


Succeskriterier: Målet er nået når…
• Barnet har venner.
• Børnene uopfordret hjælper hinanden og taler hinandens sag.
• Børnene viser omsorg for, trøster og beskytter hinanden.
• De store hjælper de små.
• Børnene finder på gode lege sammen.
• Børnene udtaler sig i en større kreds.

KOMMUNIKATION OG SPROG


Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Får en spontan glæde og lyst til at tale, kommunikere og tegne.
• Kan sætte ord på følelser, tanker, oplevelser og handlinger.
• Kan bruge deres sprog verbalt som nonverbalt.
• Udvikler deres kropssprog.
• Kan ”lege” med tal og bogstaver.
• Kan forstå og handle efter en kollektiv besked.


Kirsebærhavens læringsmiljø:
• Der holdes samling.
• Sangbøger, bøger, spil, rim og remser, dans, gymnastik/rytmik.
• Musikanlæg.
• Natur og udelivsaktiviteter.
• Køkkenaktiviteter.
• Fri adgang til tegnepapir, farver, blyanter, saks m.m.
• Mindske larm og baggrundsstøj.
• Dialogisk læsning.


De voksne i Kirsebærhaven:
• Er gode sprogmodeller.
• Skaber situationer, hvor børnene i ro kan udtrykke sig og blive lyttet til.
• Fortæller historier og lader børnene fortælle historier for hinanden.
• Skaber situationer, hvor barnet har mulighed for at udtrykke sig i ord, kropssprog,
billedsprog, dans, drama og leg, rim og remser.
• Understøtter barnets lyst til og nysgerrighed over for at skrive, lege med og lære bogstaver og
tal, og det, de kan bruges til.
• Udvikler en kultur, hvor børnene taler sammen.


Succeskriterier: Målet er nået når børnene…
• Kan beherske sproget og taler frit.
• Taler sammen og udtrykker sig i ord og handling.
• Udfører en kollektiv besked.
• Ønsker at få læst højt.
• Er nysgerrige på bogstaver, tal og ord.
• Synger, danser og leger.
• Kan skelne mellem alvor og sjov.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE


Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Får kropsbevidsthed og bevægeglæde.
• Opnår sansemotorisk bevidsthed. (kan fx skelne varme/kulde og vådt/tørt)
• Får introduceret en viden om kost og hygiejne.
• Udvikler deres fin– og grov motorik.
• Er selvhjulpne ift. deres udviklingsniveau.
• Får mulighed for at lære at cykle.


Kirsebærhavens læringsmiljø:
• Udfordringerne på legepladsen, og det vores nærmiljø byder på. Fx skoven, stranden,
cykelstien eller sportspladsen. Løb, gang, kravle, krybe, balancere, hinke, klatre, boldspil og
sanseoplevelser.
• Bevægelseslege.
• Rytmik.
• Tema om kroppen og dens funktioner.
• Læring om sund og usund mad.
• Læring om god og dårlig hygiejne.
• Udfordre børnene på deres motoriske niveau, og tage hensyn til barnets stærke og svage
sider.
• Ture ud af huset.
• Hyrer udefra kommende til at synge, lave kunst med- og optræde for børnene.
• Vi giver børnene mulighed for at lære førstehjælp.
• Vi cykler på legepladsen. Har cyklelege på parkeringspladsen og cykler på cykelstien.


De voksne i Kirsebærhaven:
• Er gode rollemodeller.
• Opfordrer børnene til at udfordre sig selv på legepladsen.
• Skaber aktiviteter, der fremmer glæde ved krop og bevægelse.
• Hjælper børnene med gode vaner for hygiejne.
• Laver rytmik, sanglege, gymnastik.
• Tager børnene på ture til skov og strand.
• Laver sanse lege.
• Lærer børnene førstehjælp og hyrer udefrakommende til at give børnene kendskab til
grundlæggende førstehjælp og blive introduceret til en ambulance.
• Vi arrangerer cykeldage hvor alle børn har deres cykler med. Vi cykler på parkeringspladsen.
Der øves balance på cyklen med forskellige cykellege. Vi øver trafikregler. Vi cykler ture med
de ældste børn på vej og cykelsti.

Succeskriterier: Målet er nået når…
• Børnene viser glæde ved at bruge kroppen.
• Deltager i rytmik og bevægelseslege.
• Udfordre sig selv motorisk.
• Kender navnene på de forskellige kropsdele og deres funktioner.
• Forstår betydningen af god hygiejne.
• Kan skelne mellem sund og usund mad.
• Har kendskab til førstehjælp og kan ringe 112.


NATUR, UDELIV OG SCIENCE


Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Glædes ved ophold i naturen/ naturoplevelser.
• Får forståelse / respekt og ansvar for natur, dyr og miljø.
• Kender forskel på og oplever årstider.
• Får kendskab til ild/vand/jord/luft.
• Kender til forskellige planter, smådyr og insekter.
• Får kendskab til bæredygtighed.
• Får færdigheder til at være i naturen, i alt slags vejr.


Kirsebærhaven læringsmiljø:
• Børnene er ude i al slags vejr hele året, på den måde bruger børnene kroppen til at sanse
forskelligt vejr, og årstidernes skifte.
• Legepladsen giver mulighed for sanseoplevelser med forskellige træer, buske, planter,
blomster, insekter, fugle m.m.
• Der er mulighed for at så, plante, spiringsforsøg.
• Der er mulighed for at grave i sand, mudder m.m.
• Vi går på ture, i skoven, cykelstien, stranden.
• Vi giver plads til, at børnene gennem leg, kan eksperimentere med naturen.
• Vi samler affald og taler om affaldets nedbrydningen i naturen.

De voksne i Kirsebærhaven:
• Har lyst til naturoplevelser og udeliv.
• Har kendskab til natur, dyr og udeliv.
• Er igangsættende, opsøgende og undersøgende.
• Griber børnenes ideer og giver dem mulighed for at udfører dem.
• De voksne viser børnene at man kan være ude i alt slags vejr, og er aktive sammen med
børnene.
• Er gode rollemodeller i at vise hvordan natur og dyr skal respekteres.


Succeskriterier: Målet er nået når børnene…
• Spontant udviser glæde i naturen og undren over naturfænomener.
• Leger med blade, sand, mudder, vand, finder insekter, snegle, regnorme, bænkebidere, biller
og studerer dem på nært hold.
• Bruger naturens materialer til leg.
• Passer på ”det grønne” på legepladsen.
• Er gode ved dyrene.
• Aldrig smider affald i naturen.


KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB


Kirsebærhavens mål: At børnene…
• Er kreative, tegner, maler og modellerer.
• Har lyst til at tilegne sig kreative, kulturelle og litterære udtryksformer.
• Lærer ”noget” om kunst.
• Lærer ”noget” om traditioner.
• Lærer ”noget” om dansk kultur.
• Får kendskab til danske børnesange.
• Får kendskab til danske historier og eventyr.


Kirsebærhavens læringsmiljø:
• Børnene skal have adgang til forskellige materialer fx saks, maling, lim, garn, træ, sy ting, ting
fra naturen m.m.
• Vi besøger præstegården i efteråret og samler kastanjer og tager i kirke til jul.
• Vi igangsætter finmotoriske aktiviteter.
• Bruge musikinstrumenter.
• Høre musik, også fra andre kulturer.
• Læse om andre kulturer.
• Lære børnene om traditioner fx jul, påske, fastelavn osv.


De voksne i Kirsebærhaven:
• Er igangsættere, arrangører, opsøgende.
• Fastholder og markerer årstidsbestemte traditioner, fester og højtider.
• Læser højt for børnene.
• Synger for – og med børnene.


Succeskriterier:
• Barnet har kendskab til nærmiljøet.
• Kan kende fremmed kultur fra egen kultur.
• Viser glæder ved de forskellige æstetiske aktiviteter.
• Gør brug af sang og musik og eksperimentere med disse fx synger, laver musik, og teater helt
spontant.
• Har kendskab til diverse traditioner.
• Når børnene uopfordret tegner, maler, modellerer, klipper og klistrer.
• Når de optræder som prinsesser og prinser fra eventyr el.lign.


Dokumentation
Vi dokumenterer i Kirsebærhaven ved at tage rigtig mange billeder og videoer, som vises på
Facebook. Der har vi en åben side for alle og en side, som kun forældrene kan tilgå.
Vi sender en ugeplan til forældrene hver fredag, så kan de se, hvad der skal ske den næste uge
Vi skriver nyhedsbreve til forældrene og de bliver også lagt på vores hjemmeside.
Vi holder løbende forældresamtaler ved behov. Vi holder opstartssamtaler og
skoleparathedssamtaler.
Vi pynter børnehaven med børnenes tegninger og andre kreationer.
Vi inviterer forældre og andre på besøg for at vise vores børnehave og vise hvad vi laver. Eks.
Teater, Lucia, Bedsteforældredage sommer og til jul. Vi fejrer vores fødselsdag med åbent hus
hvor alle interesserede er velkomne. Vi holder kaffedage, hvor forældre og søskende er inviteret.
Vi laver pynt af naturmaterialer, til ophæng i børnehaven.
Vi afleverer beskidte børn og tøj til forældrene.